Snelheidslimieten zijn er niet zomaar

Sinds begin dit jaar zet PZ HEKLA ook de LIDAR, een mobiele flitspaal, in voor snelheidscontroles. Het toestel stond ondertussen al in elke HEKLA-gemeente. Tijd voor een korte round up!

Lidar

De LIDAR nam van 3,6% van de gecontroleerde voertuigen een haarscherpe foto (zowel vooraan als achteraan) omdat ze te snel reden. Opvallend, in zones 30 zien we vooral tijdens de spitsuren de overdreven snelheid toenemen. Dat is natuurlijk niet goed, want net op die momenten is er meer gemengd verkeer (voetgangers, fietsers, auto’s,…) en is er een groter risico op ongevallen.

We blijven ook anonieme snelheidscontroles uitvoeren, soms op exact dezelfde LIDAR-locaties. Het percentage overtreders schommelt dan rond de 15%. Duidelijk hoger dan bij de LIDAR, die uiteraard goed opvalt in het straatbeeld.

Sommige bestuurders drukken zelfs vlak na de LIDAR het gaspedaal extra in. Dit staat niet alleen haaks op de mentaliteitswijziging die nodig is voor meer verkeersveiligheid, maar deze ‘bewuste overtreders’ riskeren natuurlijk ook daar een fikse boete.

Hoe sneller je rijdt, hoe minder scherp je iets opmerkt in je omgeving en hoe zwaarder de gevolgen zijn bij een aanrijding. Check zeker eens https://stopafstand.mijnrijbewijsb.be/ om je remafstand te berekenen.

𝐃𝐨𝐨𝐫 𝐣𝐞 𝐭𝐞 𝐡𝐨𝐮𝐝𝐞𝐧 𝐚𝐚𝐧 𝐝𝐞 𝐭𝐨𝐞𝐠𝐞𝐥𝐚𝐭𝐞𝐧 𝐬𝐧𝐞𝐥𝐡𝐞𝐢𝐝 𝐡𝐨𝐮 𝐣𝐞 𝐚𝐧𝐝𝐞𝐫𝐞 𝐰𝐞𝐠𝐠𝐞𝐛𝐫𝐮𝐢𝐤𝐞𝐫𝐬 𝐦𝐞𝐞 𝐯𝐞𝐢𝐥𝐢𝐠. En dat willen we allemaal, toch?

Samenwerken, samen veilig!