Pas op voor helpdeskfraude!

In september kon onze lokale politie HEKLA twee verdachten van helpdeskfraude arresteren. We krijgen nu meldingen dat dezelfde oplichtingstruc opnieuw de kop opsteekt in onze zone.

Bij helpdeskfraude bellen de oplichters mensen op en doen ze zich voor als bankmedewerker. Het uiteindelijke doel van de criminelen is om de bankkaart en de pincode te ontfutselen. Ze komen hiervoor zelfs tot aan de deur van het slachtoffer.

Trap niet in de val! 

Helpdeskfraude

De oplichters hebben zogezegd een verdachte transactie op het rekeningnummer van het slachtoffer opgemerkt. Vaak laten ze het slachtoffer vanop afstand inloggen op de bankaccount, maar met een smoes laten ze weten dat er iemand ter plaatse zal komen om te helpen.

Niet veel later staat er effectief iemand aan de deur en wordt er beweerd dat er iets mis is met de bankkaart. Vervolgens stellen ze voor om de bankkaart door te knippen en een nieuwe kaart aan te vragen. Maar de oplichters knippen de chip niet door en vragen naar de pincode om zogezegd de nieuwe kaart te activeren. Op het moment dat de pincode wordt doorgegeven, kan de fraudeur de bankrekening plunderen.

Vooral oudere personen lijken het slachtoffer te worden van helpdeskfraude. Wees alert voor deze oplichtingsmethode en geef nooit je persoonlijke codes door! Je bank zal je NOOIT naar deze gegevens vragen. Laat niemand binnen die je niet vertrouwt.

Zie je iets verdacht? Laat het ons onmiddellijk telefonisch weten via de app 112BE of bel 101.

Ben je toch in de val getrapt? Zet je schaamtegevoel aan de kant en doe onmiddellijk aangifte bij het lokale politiekantoor. 

VRT NWS: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/11/22/antwerpse-politie-en-parket-kri…

Samenwerken, samen veilig!

Foto: BigStockPhoto

Labels