Superflitspaal 'Sammeke' doet snelheid in schoolomgeving dalen

Op vraag van de gemeente Edegem analyseerde Vias institute de exacte impact van een verplaatsbare superflitspaal (LiDAR) op het vlak van verkeersveiligheid. De grote zichtbare flitsbak, die het koosnaampje 'Sammeke' kreeg, kan in beide rijrichtingen tegelijk overtredingen vaststellen. 

Er werd een voormeting gedaan van één week en daarna een week een LiDAR geplaatst aan de gemeentelijke basisschool in Edegem. De resultaten zijn erg opvallend.

Sammeke

Vias institute stelde bij een analyse aan een basisschool in Edegem vast dat als er geen flitspaal stond 34% van de bestuurders ’s ochtends rond de schooltijd sneller dan 40km/u reed. Na het plaatsen van een snelheidscamera was dat nog maar 3%! Het aantal bestuurders die zich aan de maximale snelheid hielden steeg van 21% naar 53%. De gemiddelde snelheid daalde met bijna 10km/u.



De schoolomgeving waar deze test gebeurde heeft een aangepaste infrastructuur, die niet uitnodigt tot hard rijden. Toch houdt slechts 21% van de bestuurders zich ’s ochtends vlak voor en na schooltijd aan de maximumsnelheid van 30 km/u. Nog eens 20% rijdt tussen 31 en 35 km/u. Na het plaatsen van de LiDAR stijgt dat percentage dat zich perfect aan de snelheid houdt naar 53%. En nog eens 33% van de bestuurders rijdt tussen 31 en 35 km/u. 

Zonder controle houdt in de namiddag rond schooltijd amper 18% van de bestuurders zich aan de maximumsnelheid. Wanneer er gecontroleerd wordt, stijgt dat naar 51%. De gemiddelde snelheid daalt ook stevig. Van 37 km/u gemiddeld in de ochtend en 38 km/u in de namiddag naar 30 km/u in beide situaties wanneer de LiDAR geplaats wordt.

De directe impact op de verkeersveiligheid is natuurlijk het grootst op momenten dat er veel kwetsbare weggebruikers zoals jonge kinderen te voet of met de fiets in de schoolomgeving rondrijden, maar er is ook een groot effect buiten de schooluren.



Een doelgerichte handhaving is een zeer adequaat middel om de snelheid te verlagen en de verkeersveiligheid te vergroten. Belangrijk is dat de controles plaatsvinden op locaties waar er wel degelijk een probleem is en er door handhaving een verbetering van de verkeersveiligheid bekomen kan worden.

Naast handhaving en infrastructuur is sensibilisering uiteraard ook belangrijk. De gemeentelijke basisschool organiseerde een educatief project waarbij de kinderen van het 2de leerjaar leerden over de impact van te snel rijden. Bij dit project werden ook de ouders betrokken. Op deze manier wordt een hele schoolgemeenschap gesensibiliseerd over de gevaren van snelheid.

Tekst en video: Vias Institute

 

Labels