Phishing: hoe vermijden en wat te doen wanneer je het slachtoffer bent?

-A +A

Ondanks alle initiatieven om mensen te sensibiliseren om phishing zoveel mogelijk te voorkomen en tegen te gaan, blijft het fenomeen met de technologische ontwikkelingen mee evolueren. We willen je eraan herinneren hoe je spam efficiënt kunt filteren, welke maatregelen nodig zijn om je privégegevens te beschermen en hoe je het risico op phishing zoveel mogelijk kan beperken.

Het juiste evenwicht tussen gemak en veiligheid: een tweemaandelijkse routine

  • Update je internetbrowser regelmatig. Browsers worden continu extra beveiligd naargelang de dreigingen en de veiligheidsinbreuken die de providers opsporen.
  • Ontwikkel een strategie om je identificatiegegevens te creëren en te beheren. Tegenwoordig kan je gebruik maken van een systeem waarmee het mogelijk is om je via een derde site aan te melden (bijvoorbeeld via Google of Facebook). Het is daarom ook altijd aan te raden om een dubbele authentificatiemethode te kiezen en om een andere login en wachtwoord te kiezen voor deze sites. Indien één van je accounts toch te maken krijgt met phishing, zijn je andere accounts nog steeds veilig.
  • Probeer niet altijd dezelfde of gelijkaardige logins en wachtwoorden aan te maken voor je persoonlijke en professionele accounts. 
  • Verander uw wachtwoorden elke twee maanden. Dit hoeft niet telkens een volledig nieuw wachtwoord te zijn, maar verander of voeg bijvoorbeeld enkele karakters toe.

Reageer veilig op een dreiging van phishing 

  • Bekijk bij de installatie of bij het gebruik van een mobiele applicatie (spelletjes, besturingssoftware, sociale media, enz.) op je smartphone of tablet steeds hoe relevant de gevraagde toegang is van de app. Heeft die daadwerkelijk toegang nodig tot je foto’s, contactpersonen, enzovoort? Sommige apps worden enkel ontwikkeld om waardevolle gegevens te bemachtigen om ze vervolgens door te verkopen of om cybermisdrijven te vergemakkelijken.
  • Bepaalde functies van je e-mailprogramma’s (zoals Outlook) kunnen je helpen om tijd te besparen door al een groot deel van je e-mails via verschillende technieken te filteren.
  • Deel nooit een bericht dat er verdacht uitziet. Dit komt niet vaak voor bij e-mails, maar phishers gebruiken steeds vaker spammingcampagnes op sociale media aan de hand van berichten die er vaak aantrekkelijk uitzien (video’s, foto’s, nieuws) en die je uitnodigen om de post te delen met je contactpersonen.

Ben je slachtoffer van phishing?

  • Schakel je internetverbinding uit en laat een antivirusscan heel uw computer en andere geheugenschijven scannen.
  • Maak met een andere computer nieuwe logins en wachtwoorden aan voor je belangrijke privé en professionele accounts.
  • Verwittig je persoonlijk en professioneel netwerk dat je te maken kreeg met phishing. Zo zijn ze op de hoogte, zijn ze waakzaam en wordt het risico op verspreiding kleiner. 
  • Geef phishing aan bij de betrokken operator (Google, iCloud, enz.) en ook bij het Centrum voor Cybersecurity België (CCB). Zij kunnen vervolgens veiligheidsmaatregelen treffen tegen deze dreiging. Verdachte e-mails kan je doorsturen naar verdacht@safeonweb.be. Meer info over hun werking vind je via https://www.safeonweb.be/wat-verdachtsafeonwebbe.
  • Indien je gegevens geblokkeerd zijn door een virus, bent je het slachtoffer van een geldvirus of ransomware. Betaal in geen geval!  

Indien je effectief het slachtoffer bent van phishing of van andere cyberinbreuken, moet je een klacht indienen bij je lokale politiezone.

foto: BigStockPhoto